Schoolgids
Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden.

Verplichte onderwijstijd
Alle leerlingen verdienen inspirerend en uitdagend onderwijs. Daarom zijn er wettelijke normen voor onderwijstijd. De onderwijstijd, weergegeven in klokuren, gelden niet per leerjaar en per leerling, maar per opleiding. Elke leerling volgt een programma van:
4700 uur voor de havo
5700 uur voor het vwo
Het Dr. Mollercollege realiseert voldoende uren voor onderwijs en begeleiding. Onderwijstijd omvat veel meer dan alleen de lessen; onderwijstijd gaat over alle activiteiten die bij het primaire proces horen:
onderwijsactiviteiten in de vorm van lessen, projecten en vakken;
begeleidingsactiviteiten: algemene studiebegeleiding (‘leren leren’), sociaal-emotionele begeleiding (‘leren leven’) en keuzebegeleiding (‘leren kiezen’);
buitenactiviteiten die van wezenlijk belang zijn voor de sfeer op school (de interactie tussen docenten en leerlingen is deel van het leerproces; zin, zorg, spel en betrokkenheid spelen daarbij een rol).
Op onze school kunnen onder onderwijstijd onder meer de volgende activiteiten vallen:
KWT (keuzewerktijd);
lessen (zie de lessentabellen);
mentor of (studie)begeleiding;
activiteiten in een open leercentrum;
toets- en examenactiviteiten;
introductieactiviteiten;
excursies, stedenreizen, theaterbezoek en activiteitendagen;
individuele opdrachten of groepsopdrachten in het kader van het lesprogramma;
sportdagen en -activiteiten;
opvang bij lesuitval;
Langstraat Skills (voorheen Mollertime).
Vakantieplanning en lesvrije dagen
.png)
Lesuitval
Op het Dr. Mollercollege vinden we het belangrijk dat lessen zoveel mogelijk doorgaan. Toch kan het soms gebeuren dat een docent tijdelijk of voor langere tijd afwezig is. We hebben duidelijke afspraken over hoe we dat opvangen.
Korte afwezigheid
Leerlingen in de onderbouw krijgen voorrang bij lesuitval. Ze krijgen een waarneem uur onder begeleiding van een waarneemdocent.
In de bovenbouw vangen we uitval op met een OLC-uur onder begeleiding van een medewerker. Leerlingen kunnen zelfstandig werken met ondersteuning waar nodig.
Langdurige afwezigheid
Als een docent langer afwezig is, kijken we eerst samen met de vakgroep naar een oplossing. Soms zetten we een instructeur in die de lessen verzorgt, terwijl een docent op afstand meekijkt naar de inhoud. Verwachten we dat het verzuim echt langdurig is, dan starten we direct met het zoeken naar vervanging. Helaas is het in deze tijd lastig om snel geschikte vervangers te vinden.
Overige oplossingen bij veel uitval
als de uitval te groot wordt en sommige leerjaren daardoor teveel worden belast, passen we het rooster aan. Dit doen we bij een periodewissel, zodat we vaklessen eerlijk kunnen verdelen;
soms wordt eerdere uitval gecompenseerd in een volgende periode;
als laatste middel passen we het zogenaamde ‘Kaasschaafmodel’ toe: we verdelen de uitval over meerdere jaarlagen, waarbij we ervoor zorgen dat examenklassen zo min mogelijk hinder ondervinden.
We willen ouders en leerlingen geruststellen: we kijken altijd naar wat het beste is voor de leerling en doen er alles aan om goed onderwijs te blijven bieden. Ook als het even tegenzit.
Terug naar het overzicht