Schoolgids
Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden.

Onderwijs afgestemd op jou
Wat een leerling al weet, hoeft hij niet meer te leren. Op het Dr. Mollercollege onderzoeken we samen hoe een leerling zich volledig kan ontwikkelen op een manier die bij hem past. In onze didactiek ligt de focus op formatief handelen, zodat leerlingen steeds meer inzicht krijgen op leren leren en hun eigen leerproces. Leerlingen ontvangen feedback en feedforward om zich verder te kunnen ontwikkelen. Waar mogelijk bieden we maatwerk. Zo werken zij op hun eigen manier en in hun eigen tempo toe naar het eindexamen.
Burgerschap en sociale integratie
Jongeren groeien op in een steeds complexere, diverse samenleving. Het doel van burgerschapsvorming op het Dr. Mollercollege is leerlingen bewust maken van hun rol in deze samenleving en hen voorbereiden op een actieve, positieve deelname, waarbij zij zich ontwikkelen tot zelfdenkende, kritische, maar ook sociale burgers. Leerlingen leren daarbij op verschillende niveaus om te gaan met verschillen, zij hebben oog voor de democratische normen en waarden en wederzijds respect.
Dit doen wij door hier actief aandacht aan te besteden in zowel mentorlessen als vaklessen en door, o.a. in samenwerking met gemeentelijke instanties, activiteiten aan te bieden die bijdragen aan solidariteit en inclusie. Hiermee is burgerschapsvorming echt een taak van de hele school.
Met betrekking tot maatschappelijke onderwerpen en actuele vraagstukken leren de leerlingen om een kritische beargumenteerde mening te vormen. We beperken ons hierbij niet alleen tot de Nederlandse samenleving, maar kijken ook naar mondiale kwesties en maken kennis met de SDG’s van de Verenigde Naties. Zo worden leerlingen van het Dr. Mollercollege echte wereldburgers.
Leerlingparticipatie
In ieder leerjaar en op ieder niveau werkt het Dr. Mollercollege met Focusgroepen. De teamleiders nodigen deze groepen een paar keer per jaar uit om schoolgerelateerde onderwerpen te bespreken. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk verschillende leerlingen hun mening kunnen laten horen, worden deze groepen – mede op advies van de leerlingenraad – volledig willekeurig samengesteld. De gesprekken zullen plaatsvinden onder lestijd.
We doen dit, omdat we het onderwijs op het Dr. Mollercollege samen maken. Dat betekent dat het belangrijk is om ook regelmatig met elkaar in gesprek te gaan over praktische en inhoudelijke zaken, binnen en buiten de lessen. Zo weten we beter wat er speelt, wat er goed gaat en wat er beter kan. En zo worden leerlingen meer betrokken bij de ontwikkeling van ons onderwijs.
Ons onderwijsconcept wordt steeds zichtbaarder
De behoeftes van onze leerlingen staan centraal bij het aanbieden van ons onderwijs. Als ons onderwijs goed aansluit bij onze leerlingen, vergroot dat hun motivatie om te leren. Zo ontstaat een vliegwiel, waarbij leerlingen steeds meer willen weten en willen leren. Op deze manier bereiden wij hen voor op een leven lang leren.
Om deze reden werken wij geleidelijk aan de invoering van ons nieuwe onderwijsconcept, waarbij wij onze leerlingen het volgende bieden:
maatwerk (springen en sprinten);
gerichte feedback op leerresultaten.
Binnen dit aanbod gaan wij op weg naar meer ruimte voor zelfstandig werken en begeleid werken. De hoeveelheid instructietijd minimaliseren we tot maximaal een derde van de lestijd. De lestijd is bij de meeste vakken 45 minuten. Bij enkele vakken worden er lessen van 90 minuten gegeven.
Na de reguliere lessen kunnen de leerlingen zich inschrijven om deel te nemen aan Langstraat Skills (voorheen bekend als Mollertime). Dit is een breed aanbod van workshops en cursussen, waarmee leerlingen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen buiten de reguliere schoolvakken.
Terug naar het overzicht