Schoolgids
Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden.

Jezelf zijn met anderen
Iedereen is gelijkwaardig op het Dr. Mollercollege. Op onze school accepteren we elkaar zoals we zijn. Makkelijk gezegd? Op het Dr. Mollercollege is het écht zo.
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen kennis en vaardigheden opdoen. Maar nog belangrijker is het dat zij zichzelf beter leren kennen.
Bij ons krijgen jongeren de vrijheid om zich persoonlijk te ontwikkelen, op een manier die bij hen past. We waarderen het als iemand helemaal zichzelf wil zijn.
Tegelijkertijd mag onze vrijheid die van een ander nooit in de weg staan. Wij houden altijd rekening met elkaar en hebben respect voor elkaars grenzen. Daarom leren we op onze school om respectvol samen te leven en samen te werken. Via ons burgerschapsonderwijs streven we naar zelfstandige, gemotiveerde en sociale leerlingen, die na hun schooltijd hun rol in de pluriforme samenleving opnemen en verder ontwikkelen.
Wij geven ons burgerschapsonderwijs als volgt vorm:
we creëren een veilige en open sfeer: een cruciale voorwaarde voor een fijne leeromgeving en voor burgerschapsonderwijs. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen het Dr. Mollercollege als een zeer veilige school (havo 9,3 en vwo 9,5) beschouwen. Leerlingen zijn tevreden over de sfeer op school. Er heerst een prettig schoolklimaat. Op vrijwel alle onderdelen scoort het Dr. Mollercollege op of boven het landelijk gemiddelde;
we besteden structureel aandacht aan burgerschap in de les: elk vak geeft op zijn eigen wijze invulling aan dit onderwijsthema;
we halen de wereld de school binnen: we sluiten aan bij de belevingswereld van leerlingen. Gebeurtenissen uit hun leven en actuele maatschappelijke thema’s vormen een interessant vertrekpunt voor onderwijs over verschillende talen en culturen in de wereld;
we leren onze leerlingen om vragen te stellen: we vinden het belangrijk om naar elkaar te luisteren en van elkaars standpunten te leren. Onze leerlingen leren dat ze maatschappelijke kwesties op verschillende manieren kunnen benaderen;
we brengen onze leerlingen democratische waarden bij. We laten ze oefenen met debatteren en argumenteren vanuit een ander standpunt;
we gaan uit van verdraagzaamheid en solidariteit: we spreken elkaar erop aan als onze kernwaarden in het gedrang komen;
Terug naar het overzicht