Schoolgids
Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden.

Extra ondersteuningsaanbod & faciliteiten
Het geheel aan extra faciliteiten wordt uitgebreid beschreven in het protocol ondersteunende faciliteiten (Protocol ondersteunende faciliteiten en Protocol medicijngebruik en medisch handelen). Mocht het protocol niet toereikend zijn, wordt er in overleg met alle betrokkenen bekeken of school met maatwerk kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte. Hieronder volgt een verkort overzicht.
Tutoren
Tutoren zijn speciaal getrainde leerlingen uit de bovenbouw die andere leerlingen (vaak onderbouw) bijles geven aan de hand van een hulpvraag (peercoaching). Hier wordt een kleine vergoeding voor gevraagd. Aanmelding gebeurt via de mentor,
Differentiatie in het onderwijsaanbod
In toenemende mate wordt in lessen gedifferentieerd in leerstof en aanpak en vastgelegd in PTO en PTA. Daarnaast kan differentiatie plaatsvinden op de volgende manieren:
• Maatwerk en keuzes in het lesrooster;
• Verrijking en verbreding via het aanbod van de Langstraat Skills;
• Verdieping en examinering bij de talen Frans (DELF) en/of Duits (Goethe);
• Versneld examen doen in één of meerdere vakken;
• Extra vak volgen;
• Op een hoger niveau examen doen;
• Via Pharos een persoonlijk ambitieplan, idee of project verwezenlijken onder schooltijd;
• Meedoen aan Olympiades.
Ondersteuningsaanbod op sociaal-emotioneel gebied en Leren leren
Zowel individueel als in groepsverband kunnen trajecten en trainingen aangeboden worden, afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte. Trainingen die worden aangeboden zijn:
• Training Bewust Omgaan met Faalangst (BOF)
• Rots en Water-training (sociale vaardigheidstraining/weerbaarheidstraining)
• Examenvreestraining
• Versterken executieve functies
• Leren leren
Ondersteuningsaanbod bij lichamelijke beperkingen en (psycho)somatische problematiek
Voor leerlingen met een (chronische/langdurige) lichamelijke beperking en/of (psycho)somatische problematiek worden onze vaste ambulant begeleiders (gedetacheerd vanuit het expertisecentrum OC Leijpark) ingezet. Ook kan het voorkomen dat er een externe ambulant begeleider is ingezet vanuit bijvoorbeeld Auris (expertisecentrum doven en slechthorenden) of Visio (expertisecentrum blinden en slechtzienden). Dit wordt echter niet door ons geïnitieerd. Naast een begeleider worden in de meeste gevallen ook extra faciliteiten toegekend, zoals tijdverlenging bij toetsen.
De school en de examenzaal zijn goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De school beschikt over een lift en invalidentoiletten.
Bij beperkingen bij het schrijven mogen leerlingen gebruikmaken van een laptop, ook bij examens.
Ondersteuningsaanbod bij gediagnosticeerde leer-, ontwikkelings- en gedragsproblematiek
Leerlingen die gediagnosticeerd zijn, kunnen op basis van de gestelde diagnose en het onderzoeksrapport ondersteuning dan wel extra faciliteiten krijgen. Zo kunnen leerlingen die een dyslexieverklaring hebben, gebruikmaken van bijvoorbeeld tijdverlenging bij toetsen, gesproken boeken en tekstverwerken met behulp van een laptop (anders dan al in de klas wordt gebruikt). Leerlingen met dyscalculie krijgen de mogelijkheid om langer te werken aan een toets, het rekenapparaat anders in te zetten en gebruik te maken van formulekaarten.
Bij diagnoses als ADHD of ASS kan er naast extra faciliteiten ook gekozen worden voor persoonlijke begeleiding door een begeleider met expertise op dat vlak.
Ondersteuningsaanbod voor leerlingen met mentale of psychische problematiek
Het Dr. Mollercollege heeft door ervaring de nodige kennis opgebouwd op het vlak van ondersteuning bieden aan leerlingen met psychische problematiek. In overleg met de externe professional wordt gekeken naar de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierbij wordt vaak ook de jeugdarts van de GGD ingeschakeld. School probeert maatwerk te leveren, maar loopt bij heftige problematiek regelmatig tegen grenzen aan.
Ondersteuningsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen
Op onze school is er specifieke aandacht voor hoogbegaafde leerlingen en hun onderwijsbehoeften. We werken met speciale vrijwillige peergroepen waar zij met gelijkgestemden ervaringen kunnen uitwisselen, samenwerken en zich verder ontwikkelen. Hoogbegaafde leerlingen krijgen de mogelijkheid om te versnellen of eerder examen te doen als dat passend is.
Verdieping en verbreding kan op veel verschillende manieren gevonden worden op het Dr. Mollercollege, buiten de uitdagingen van TTO en gymnasium. Het programma van de Langstraat Skills heeft een breed aanbod aan extracurriculaire workshops waar iedere periode aan deelgenomen kan worden. In de bovenbouw mogen leerlingen een extra vak kiezen of extra lessen Duits of Frans volgen om extra certificaten (Goethe/Delf) te behalen. Daarnaast hebben we in plaats van regulier Engels IB in de bovenbouw. Ook kunnen leerlingen deelnemen aan Olympiades of pre-universityprogramma’s. Examinering op een hoger niveau behoort ook tot de mogelijkheden.
Pharos biedt HB-leerlingen de mogelijkheid om een persoonlijke ambitie, project of onderzoek te realiseren onder reguliere lestijd. Hierbij kun je denken aan het schrijven en uitgeven van een boek of het leren van Spaans om een staatsexamen te gaan doen. Ook kunnen leerlingen compacten door zelf een plan te schrijven voor een zogenaamd flexrooster. Hierbij worden lessen geknipt om ruimte te maken voor ontwikkeling op een ander vlak.
Onze docenten worden actief geschoold in het signaleren en begeleiden van hoogbegaafdheid. Samen met ouders en leerlingen zoeken we naar de beste route voor talentontwikkeling. Hoogbegaafdheid is bij ons geen label, maar een uitgangspunt voor persoonlijke groei.
Ondersteuningsaanbod voor leerlingen met hooggevoeligheid (HSP)
Voor leerlingen met HSP hebben we een speciale peergroep en een training ontwikkeld om hier op school op een goede wijze mee om te gaan indien hier behoefte aan is.
Ondersteuningsaanbod voor leerlingen met een taalachterstand
Het Dr. Mollercollege beschikt over ruime expertise op het gebied van taal (zo is er een taalcoördinator benoemd). Door goede screening en door het gebruik van gestandaardiseerde volgtoetsen (Diatoetsen Nederlands en Engels) kan er gericht worden ingezet op het wegwerken van achterstanden. Als leerlingen nog niet het gewenste streefniveau hebben, worden ze in klas 1 en 2 verplicht om extra lessen te volgen (KWT). Op het Dr. Mollercollege is iedere docent binnen zijn eigen vakgebied ook taaldocent. We beschikken zelf niet over een NT2-specialist, maar binnen onze scholengroep is er wel expertise aanwezig die we om advies kunnen vragen.
Ondersteuningsaanbod voor leerlingen met een rekenachterstand
Bij ons op school zetten we actief in op het behalen van de streefniveaus voor rekenen. Alle leerlingen in de onderbouw werken met de digitale rekenmethode (Got it). Dankzij dit programma kunnen leerlingen op ieder moment zelfstandig werken aan het verbeteren van hun rekenvaardigheden. Hier wordt in de wiskundelessen ook aandacht aan besteed. Als leerlingen nog niet het gewenste streefniveau hebben behaald, krijgen zij een extra KWT-uur toegewezen om hier onder begeleiding verder mee te oefenen. We hebben op school een rekencoördinator benoemd.
Terug naar het overzicht