Schoolgids

Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden. 

Dr Mollercollege

Begeleiding en ondersteuning

Uitgangspunten

Op het Dr. Mollercollege werken we samen aan een inclusief en positief pedagogisch leerklimaat waarin leerlingen zicht hebben op hun eigen kwaliteiten en vaardigheden maar ook op hun uitdagingen. Wij ondersteunen en begeleiden de leerlingen hierbij, zodat zij zich optimaal verder kunnen ontwikkelen. Het opbouwen en onderhouden van een goede relatie met de leerling staat hierbij centraal. De onderwijsprofessional toont hierbij voorbeeldgedrag. We werken nauw samen met ouders vanuit de driehoek van betrokkenheid (zie afbeelding).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanuit de hierboven beschreven visie volgen een aantal uitgangspunten voor de begeleiding en ondersteuning van onze leerlingen binnen en buiten de les:

  • We zijn nieuwsgierig naar het gedrag van de ander en handelen vanuit de overtuiging dat ieder gedrag een signaalfunctie voor onderliggende behoeften heeft;

  • We zien de gehele leerling;

  • Ieder mens brengt zijn eigen systeem mee;

  • Een puber vertoont pubergedrag;

  • Leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leren;

  • De mentor is de regiehouder in de begeleiding van de leerling op school;

  • De basis is het gesprek met elkaar; we doen aan hoor en wederhoor;

  • We doen het samen; we betrekken alle partijen en leren samen;

  • We coachen op groei in ontwikkeling vanuit (leer)doelen en de naaste zone van ontwikkeling;

  • We denken in mogelijkheden en van daaruit bieden we maatwerk;

  • We stimuleren talenten;

  • We hebben formatief handelen als didactische aanpak;

  • De begeleiding van leerlingen is gericht op het worden van een volwassen wereldburger.

Zicht op ontwikkeling

Op het Dr. Mollercollege werken we teamgericht rondom een groep leerlingen. Het onderwijsteam heeft hiermee een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de begeleiding en ondersteuning van het leren van de leerling. Binnen het team leren we van en met elkaar ten behoeve van het onderwijs voor onze leerlingen. Als er met een leerling of met een groep leerlingen iets niet lekker loopt kan dit te allen tijde binnen het team besproken worden. Vakdocenten uit andere teams kunnen hierbij uitgenodigd worden om aan te sluiten.

Ieder onderwijsteam beschikt over een pedagogisch coach die het team ondersteunt bij het leren van en met elkaar. Vanuit de driehoek van betrokkenheid (leerling – school – thuis) heeft eenieder zicht op de vorderingen en het ontwikkelingsperspectief van de leerling.

Magister fungeert hierbij als leerlingvolgsysteem. Ouder(s) hebben toegang tot Magister (tot de leeftijdsgrens van 18 jaar; daarna bepaalt de leerling of ouders toegang hebben).

We monitoren de cognitieve en vakinhoudelijke voortgang ten behoeve van de kwalificatie, maar we hebben ook oog voor persoonsvorming en socialisatie. Voor dit laatste maken we gebruik van ‘life skills’: noodzakelijke vaardigheden die adaptief en positief gedrag stimuleren om veerkrachtig om te kunnen gaan met de uitdagingen van het leven.

Deze vaardigheden zijn gebaseerd op de vaardigheden van de World Health Organisation en worden ingedeeld in drie categorieën (social, emotional en thinking skills). Ze vormen een essentiële basis voor persoonlijke ontwikkeling, sociale interacties en het verbeteren van studieresultaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We werken met een vaste jaarcyclus om zicht te houden op de voortgang en ontwikkelingen van onze leerlingen. Deze is hieronder schematisch weergegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondersteuningsniveaus

Bij de begeleiding van leerlingen werken we met verschillende niveaus van ondersteuning. Vanuit de basisondersteuning (niveau 1) kan er steeds verder opgeschaald worden, zoals zichtbaar in de piramide van ondersteuning.

Opschaling naar het volgende ondersteuningsniveau gebeurt op basis van de individuele extra ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hoe hoger het ondersteuningsniveau, hoe intensiever en meer specialistisch de begeleiding.

Vanuit de wet Passend Onderwijs zijn scholen verplicht om op een zo effectief mogelijke manier onderwijs te realiseren voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Scholen hebben hierin zorgplicht. Binnen het samenwerkingsverband waar een school onder valt, dient er altijd gezocht te worden naar een passende onderwijsplek.

Bij ondersteuningsniveau 4 heeft de school haar grenzen bereikt qua ondersteuningsmogelijkheden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het Dr. Mollercollege kunnen we extra ondersteuning bieden bij problematieken als:

  • dyslexie;

  • dyscalculie;

  • autismespectrumstoornissen (ASS);

  • hoogbegaafdheid;

  • hoog sensitiviteit (HSP);

  • aandachtstekortstoornissen (ADHD);

  • somatische aandoeningen of beperkingen (niet-aangeboren hersenletsel (NAH); stofwisselingsziekten, auditieve klachten…);

  • faalangst & examenvrees;

  • psychische en welzijnsklachten.

Het ondersteuningsaanbod van de school wordt altijd voorgelegd aan de leerlingenraad en aan de ouderraad. Leerlingen hebben altijd inspraak (hoorrecht) bij de vormgeving van een passend ondersteuningsaanbod.

Ondersteuningsteams

De school heeft een intern ondersteuningsteam dat frequent bij elkaar komt. In dit team zitten de ondersteuningscoördinator, de leerlingbegeleiders en de zorgconsulent. Dit team komt in beeld wanneer er opschaling plaatsvindt van de basisondersteuning (niveau 1) naar ondersteuningsniveau 2.

De mentor meldt een leerling hiervoor aan met een hulpvraag die samen met de leerling en eventueel ouders wordt bepaald. Bij nog verdere opschaling wordt een ontwikkelperspectief plan opgesteld (OPP). Een dergelijk plan beschrijft de extra ondersteuningsbehoefte van de leerling en geeft weer hoe er gericht samengewerkt gaat worden aan schooldoelen en plannen om verder te leren of voor de toekomst. School stelt het OPP samen op met leerling en ouders.

Naast het IOT, kan ook het ondersteuningsteam breed (OT) ingezet worden, waar ook externe partners aan deelnemen. Het OT komt eens per 6 weken bijeen en omvat het IOT en diverse externe begeleiders, zoals ambulante begeleiders, de verpleegkundige of jeugdarts, de jeugdagent en de leerplichtambtenaar vanuit de gemeente Waalwijk.

We beschikken over schoolmaatschappelijke ondersteuners (SMO) en een jongerenwerker. Ook werken we nauw samen met ambulant begeleiders vanuit Onderwijscentrum Leijpark. De ondersteuningsteams dragen zo bij aan de ondersteuning en begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.

Rollen en functies

Mentor
De mentor is regiehouder in de begeleiding van de leerling op school en eerste aanspreekpunt voor ouders en leerling. Ouders kunnen bij de mentor informatie verkrijgen over vorderingen en ontwikkeling van hun kind. Als er bijzondere omstandigheden zijn, vragen wij u hierover tijdig contact op te nemen met de mentor. Brugklasleerlingen beschikken daarnaast over twee lentoren waar ze bij terecht kunnen met vragen.

Ondersteuningscoördinator
Ellen van Eijk coördineert de ondersteuning op onze school. Zij stuurt het intern ondersteuningsteam aan van de school en is contactpersoon voor externe partners, zoals de gemeente, GGD, GGZ en Veilig Thuis. Daarnaast gaat ze gesprekken aan met leerlingen en hun ouders indien nodig.

Zorgconsulent
De zorgconsulent begeleidt en coacht leerlingen en adviseert of coacht onderwijsprofessionals vanuit een ondersteuningsvraag op het vlak van leer- en gedragsproblematiek en/of psychische stoornissen (ondersteuningsniveau 3).

Leerlingbegeleiders
Leerlingbegeleiders ondersteunen leerlingen kortdurend met sociaal-emotionele of leerproblemen in ondersteuningsniveau 2. Zij werken samen met interne en externe professionals. De inhoud van hun gesprekken met leerlingen is vertrouwelijk.

Vertrouwenspersoon
Het Dr. Mollercollege heeft interne vertrouwenspersonen aangesteld. Zij zijn er voor leerlingen en personeel en kunnen benaderd worden als iemand wil praten of melding wil doen van zaken als seksuele intimidatie, agressie, geweld (waaronder pesten) en discriminatie.

Voor leerlingen:

Voor medewerkers:

Bovenschools voor OMO Scholengroep De Langstraat:

Decaan
De decaan coördineert en organiseert de loopbaanoriëntatie en het proces omtrent profiel- en studiekeuze. Ze adviseert mentoren en begeleidt leerlingen in overleg met ouders indien nodig. Hierbij betrekt ze studieresultaten, capaciteiten en belangstelling van de leerling.

Ouders, school en gemeente

Ouders zijn weliswaar geen medewerkers van onze school, maar zij vervullen een cruciale rol bij het bieden van Passend Onderwijs. Zij zijn als eersten verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van hun kind. Zij kennen hun kind het beste en spelen daarom een belangrijke rol bij het zoeken naar een passend onderwijs- en zorgaanbod.

Daarnaast vormen de school en de gemeente een schakel in de zoektocht naar een passende onderwijsplek. De rol van de gemeente is binnen Passend Onderwijs duidelijk omschreven. De gemeente regelt voor ons de leerplicht en de schoolmaatschappelijke ondersteuning (SMO).

Samenwerkingsverband VO

Onze school is onderdeel van het Samenwerkingsverband VO De Langstraat in een regio met de gemeenten Altena, Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. In de regio is er ook een Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (PO), dat de belangen behartigt van 60 basisscholen en speciale basisscholen. Het Samenwerkingsverband PO en het Samenwerkingsverband VO De Langstraat voeren regelmatig overleg.

Bij Samenwerkingsverband VO De Langstraat zijn aangesloten: het Dr. Mollercollege, het d’Oultremont College, de Walewyc Mavo, het Van Haestrecht College, De Overlaat, MET Praktijkonderwijs, Curio Prinsentuin Andel, ISK Wereldschool en het Willem van Oranjecollege.

Een school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) maakt geen deel uit van het samenwerkingsverband, maar we hebben bestuurlijke afspraken met VSO-voorzieningen in Tilburg, Goirle, Vught en ’s-Hertogenbosch.

De financiële middelen voor de ondersteuning van zorgleerlingen worden verdeeld over de deelnemende scholen. Indien nodig wisselen de scholen leerlingen met elkaar uit die beter kunnen presteren in een andere omgeving.

Het ondersteuningsplan (OP) van het samenwerkingsverband bevat afspraken over de inrichting van passend onderwijs in de regio, financiële middelen voor extra zorg en ondersteuning, verwijzing naar het speciaal onderwijs en informatieverstrekking aan ouders en verzorgers.

Elke school geeft in de schoolgids verder aan hoe de ondersteuning georganiseerd is en in welke specifieke ondersteuningsbehoeften zij kan voorzien.

Contactgegevens samenwerkingsverband PO en VO
Dodenauweg 2, Kaatsheuvel
0416-760770
www.samenwerkingsverbandlha.nl

Intensieve begeleiding

Een tussenvoorziening of OPDC (Orthopedagogisch Didactisch Centrum) is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die tijdelijk intensievere begeleiding nodig hebben. Samenwerkingsverband VO De Langstraat heeft ervoor gekozen om de expertise daarvoor in één OPDC/Boost! onder te brengen.

Functies van OPDC/Boost! zijn Rebound, Crisisplaats (Time Out) en Plusvoorziening. Als een school constateert dat zij een leerling tijdelijk geen passend onderwijs kan bieden, kan zij de leerling via het advies van de Toelaatbaarheidscommissie (ACT) doorverwijzen. Daarbij is een crisisplaatsing of een onderwijsarrangement OPDC mogelijk.

Doel blijft om de leerling terug te laten keren in het reguliere onderwijs. OPDC Boost! is gevestigd in jongerencentrum De Tavenu in Waalwijk en maakt gebruik van de kennis, expertise en inzet vanuit het jongerencentrum.

Meldcode huiselijk geweld

Op het Dr. Mollercollege werken we volgens de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit is een stappenplan dat scholen en andere instellingen die met kinderen werken moeten volgen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.

Deze code helpt professionals om signalen in kaart te brengen, te overleggen met collega's, in gesprek te gaan met ouders en/of leerlingen en uiteindelijk te beslissen of er een melding bij Veilig Thuis nodig is.

Het volledige protocol vindt u hier.


Terug naar het overzicht