Schoolgids
Nieuwsgierig naar onze school? Hieronder vind je onze digitale schoolgids. Een uitgebreid document waarin je leest hoe onze school werkt, welke vakken je krijgt en wat we belangrijk vinden.

2.2 Projectonderwijs
Vanaf schooljaar 2025-2026 start het Dr. Mollercollege in alle leerjaren (met uitzondering van de examenklassen) met projectonderwijs.
Op het Dr. Mollercollege bereiden we leerlingen zowel voor op toetsen en examens als op een toekomst in een snel veranderende wereld. We geloven in een brede ontwikkeling en betekenisvol leren, waarin leerlingen veerkrachtig, nieuwsgierig en wendbaar leren zijn.
Projectonderwijs biedt ruimte voor het ontwikkelen van vaardigheden die essentieel zijn voor de 21e eeuw zoals: samenwerken, creatief denken, probleemoplossend vermogen en zelfregulatie. Leerlingen passen kennis toe in realistische contexten en ontdekken waar hun talenten en interesses liggen.
Het projectonderwijs is ontwikkeld vanuit onze 4 Thema's:
Persoonlijk meesterschap: leerlingen ontdekken hun talenten en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.
Ik zie jou: we erkennen en waarderen iedere leerling als uniek individu.
Leren met en van elkaar: samenwerken en interactie staan centraal.
Betekenisvol leren: kennis wordt verbonden met de praktijk en de leefwereld van de leerling.
Opbouw en invulling
Het schooljaar is opgedeeld in 4 periodes. In elke periode werken leerlingen 4 weken lang aan een vakoverstijgend project, gebaseerd op de methodiek van Design Thinking. Vanaf schooljaar 2026-2027 worden deze projecten uitgebreid naar 8 weken. Elke periode staat in het teken van een specifiek domein:
• In de onderbouw (leerjaar 1 t/m 3) werken leerlingen aan projecten binnen de domeinen: cultuur, maatschappij, natuur of techniek.
• In de bovenbouw zijn de projecten afgestemd op niveau en de profielen natuur of maatschappij.
Beoordeling
Projecten worden beoordeeld met behaald of niet behaald. Er worden geen cijfers gegeven. Als een project niet wordt behaald, krijgt de leerling aansluitend de gelegenheid dit deel van het project aan te passen. Zo stimuleren we eigenaarschap, reflectie en doorzettingsvermogen.
Terug naar het overzicht